اختلال یادگیری با سابقه خانوادگی آلزایمر مرتبط است و ابتلا به دیابت آن را بدتر می کند

10 جولای 2019 – بزرگسالانی با سابقه ی فامیلی بیماری آلزایمر، در انجام آزمون یادگیری و حافظه نسبت به بزرگسالان بدون سابقه خانوادگی آلزایمر ضعیف تر عمل می کنند و بنظر می رسد که این اختلال با داشتن دیابت یا داشتن یک تغییر ژنتیکی در ژن آپولیپوپروتئینE (مرتبط با بیماری آلزایمر) بدتر می شود.

یافته های این تحقیق که در eLife منتشر شده است، می تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد و به کشف راه های جدیدی برای به تأخیر انداختن یا پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.

دکتر Joshua Talboom، نویسنده ی اصلی این مقاله از موسسه تحقیقات ژنتیک کاربردی در آریزونا، گفت: شناسایی عوامل کاهش یا حذف تاثیر سابقه خانوادگی آلزایمر بسیار مهم است، زیرا در حال حاضر هیچ درمان موثر و یا کند کننده ای برای پیشرفت این بیماری وجود ندارد.

سابقه ی خانوادگی بیماری آلزایمر یک عامل خطر شناخته شده برای ایجاد بیماری است، اما اثرات آن بر یادگیری و حافظه در طول زندگی یک فرد کمتر مشخص است. مطالعاتی در این زمینه انجام شده است، اما بیشتر آنها برای رسیدن به نتایجی قابل توجه، بسیار کوچک بوده اند.

برای انجام یک مطالعه ی بزرگتر، دکترTalboom  و همکارانش، وب سایتی با استفاده ی آسان به آدرس: http://www.mindcrowd.org  ایجاد کردند، که شرکت کنندگان می توانند پس از ثبت نام و ورود به آن، در یک آزمون حافظه ی آنلاین شرکت کنند. در این وب سایت از شرکت کنندگان خواسته می شود تا 12 جفت کلمه را که به ترتیب برای آنها نمایش داده می شود، یاد بگیرند و سپس توانایی آنها برای تکمیل نیمه ی گمشده ی هر جفت کلمه، که بطور تصادفی نمایش داده می شود، ارزیابی می گردد.

از 59571 نفر شرکت کننده در این آزمون، همچنین خواسته شد تا به سوالات مربوط به جنس، تحصیلات، سن، زبان، کشور و سلامت خود پاسخ دهند، از جمله این سوال که آیا یکی از والدین یا خواهر و برادر آنها به بیماری آلزایمر مبتلا می باشد؟ افرادی که سابقه خانوادگی آلزایمر داشتند، حدود دو و نیم جفت کلمه را کمتر از افراد بدون سابقه خانوادگی تکمیل کردند. به نظر می رسد داشتن دیابت اختلالات یادگیری را در افراد دارای سابقه خانوادگی آلزایمر بدتر می کند.

از یک زیرمجموعه از 742 شرکت کننده که یک نفر از بستگان نزدیک آنها به آلزایمر مبتلا بودند، یک نمونه از خون خشک شده یا بزاق دریافت شد که محققان از آنها برای بررسی تغییر ژنتیکی در ژنAPOE  که با بیماری آلزایمر مرتبط است، استفاده کردند.

دکتر Talboomگفت: ژنوتایپAPOE عامل مهم ژنتیکی است که بر حافظه تأثیر می گذارد و ما دریافتیم که افراد دارای این واریته ی ژنتیکی(در ژن APOE) در تست حافظه بدتر از افراد بدون این تغییر ژنتیکی، عمل می کنند.

با این حال داشتن بعضی از خصوصیات، از این افراد در برابر اختلالات حافظه و یادگیری مرتبط با سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر، محافظت می کند. امتیاز آزمون یادگیری و حافظه برای شرکت کنندگانی با سطوح بالاتری از تحصیلات، نسبت به افرادی با سطح پایین تر تحصیلات، بهتر بود، حتی زمانی که دارای سابقه خانوادگی آلزایمر بودند. زنان با وجود داشتن عوامل خطر بیماری آلزایمر، به نظر می رسد در آزمون یادگیری و حافظه بهتر عمل می کنند.

پرفسور Matthew Huentelman، استاد نوروژنومیک در موسسه تحقيقات ژنوميک کاربردی، آریزونا گفت: مطالعه ما از اهمیت یک سبک زندگی سالم، درمان صحیح بیماری هایی نظیر دیابت و تقویت یادگیری و ذخیره ی حافظه از طریق تحصیلات به منظور کاهش زوال شناختی مرتبط با عوامل خطر بیماری آلزایمر حمایت می کند.

منبع:

eLife, 2019; 8 DOI: 10.7554/eLife.46179

www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190710131936.htm